zondag 23 maart 2014

Frambozen-kokosblokjes

Fluweelzacht van buiten en zo teer. Op mijn tong smelt zij bijna weg, maar ze laat niks los van haar smaak. Pas wanneer ik besluit mijn tanden in haar te zetten komt de zoete en soms een tikje zure smaak los. Perfect in balans dwingt zij respect af in een volle zaal en vraagt van een ieder stilte, om te genieten. De framboos. Zodra het weer lente wordt en de zomer in aantocht is kan ik deze vrucht niet weerstaan en weet zij mij elke keer weer te verleiden om te genieten van dit heerlijke stukje fruit.



















Deze keer heb ik de framboos gecombineerd met kokos. Uit mijn favoriete kookboek Dan Lepard Bakken (lees hier de recensie) heb ik dit recept gemaakt. Ik liet mij verleiden door de zoete kleuren op de foto. Een bijna chemische kleur hebben deze kokosblokjes, maar geheel zonder kleurstof, want die eer mag de framboos op zich nemen. Om deze lekkernij te maken heb je geen oven nodig. Je maakt ze zonder te bakken, enkel een koelkast en eventueel diepvries om te bewaren. Dit is ook een ontzettend leuk kraamhapje of kraamkoekje. Maak hem wanneer je hoogzwanger bent, bewaar in de vriezer en serveer wanneer de visite jouw kleintje komt bewonderen. Helaas is er nog geen blauwe versie van... wie weet ontdek ik dat nog eens. Dit heerlijke zoete hapje staat ook ontzettend leuk op een high tea.

Ingrediënten 

Voor de witte mix:
150 g poedersuiker
100 g mascarpone
160 g geraspte kokos

Voor het frambozenmengsel
50 g verse frambozen (of 100 g diepvries)
50 g mascarpone
150 g poedersuiker
200 g geraspte kokos


Bereiding

  1. Witte laag: meng de poedersuiker met de mascarpone. Meng vervolgens de geraspte kokos erdoor.
  2. Roze laag: prak de frambozen. Herhaal stap 1 en voeg de geprakte frambozen toe. Meng dit tot een glad mengsel.
  3. Neem een ovenschaal of (plastic)bakje bijvoorbeeld. Knip een bakpapiertje zodat hij de bodem en twee zijkanten bedekt en een beetje aan de zijkanten uitsteekt.
  4. Stort de witte laag op de bodem en druk goed aan met de bolle kant van een lepel. Zorg dat de witte laag ongeveer een halve tot 1 cm dik is.
  5. Stort het frambozenmengsel op de witte laag en druk ook deze goed aan met de bolle kant van een lepel.
  6. Zet afgedekt in de koelkast om op te laten stijven.
  7. Haal na een nacht uit de koelkast. De kokos heeft nu het vocht opgenomen en daardoor zullen de blokjes stevig zijn.
  8. Haal het blok uit de vorm, door de uitstekende delen van het bakpapier te pakken. Snij met een scherp mes (geen kartels) blokjes. Presenteer ze eventueel in een mini muffin bakpapiertje.

9 opmerkingen:

  1. Via de site van Culy kwam ik hier terecht.................... wat leuk zeg ! en wat een heerlijke recepten allemaal, precies zoals ik zelf graag kook en eet ! leuk dat je dit wilt delen met iedereen.
    Nu net de choco pindakaas bonbons gemaakt en de ingrediënten van de kwarkbol staan te wachten.
    Bovenstaande frambozen/kokos hapjes staan zeker voor het weekend op de lijst, ben benieuwd .
    Blauwe blokjes.................. zou het met bosbessen lukken ( denk ik zomaar ineens)
    Veel succes verder en je hebt er weer volger bij !
    Groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik houd niet van kokos, maar man wat ziet dit er heerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad, een waanzinnig leuk kraamhapje! Nu was ik met mijn 58 jaar niet van plan om nog zwanger te raken, maar verrassende van dit hapje spreekt me erg aan. Om gewoon op te eten trouwens ook. Voor een bakkluns als ik moet dit wel lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er geweldig uit, het water loopt me in de mond!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ziet er echt super lekker uit. Niet dat ik echt een toetjes eter ben maar zo op zijn tijd vindt ik het wel lekker. Ben toch meer een vleeseter.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik krijg gelijk honger als ik dit zo zie. Het ziet er heel lekker uit. Ik denk dat ik het van de week ook weer eens ga maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Van de week ga ik het zeker maken! Ik krijg al honger als ik dit zie.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het ziet er heel lekker uit en nog mooi ook! Ga jou zeker volgen.
    Wat den leuke recepte,

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...