zaterdag 1 februari 2014

Gevulde koeken - foodblogswap

Eerder publiceerde ik het recept voor gezonde amandelspijs. Deze wordt alsmaar lekkerder wanneer je hem laat rijpen. De amandelen nemen dan de honing op, waardoor er een heerlijk stevig amandelspijs ontstaat. Nu had ik nog een stukje liggen in de koelkast, die lag te wachten op een recept waarin ik hem zou gebruiken.



















Perfect dus dat ik voor de Foodblogswap van de blog van Paul Oosten De Geur van Maillard iets mocht bakken. Ik vond er het recept voor gevulde koeken. Paul blogt over alles wat hij voor zijn gezin kookt, zo vind je er wekelijks een update wat hij zijn gezin allemaal die week heeft voorgeschoteld. Daarnaast is hij een echte vleeseter en vind je er veel gerechten terug met vlees. Ben je dus een vleeseter en wil je inspiratie voor je hoofdgerecht, neem dan eens een kijkje bij Paul. Voor mij was het in eerste instantie best even zoeken. Want zoals jullie wellicht weten ben ik een 'flex'vegetariër. Ja, dat is een chique woord voor iemand zoals ik die gemiddeld 3x in de week vlees eet. En daarnaast vind je op mijn blog voornamelijk lekkere en gezonde tussendoortjes, hapjes en snacks. Maar na het speuren op zijn website vond ik dit recept voor gevulde koeken. Het moment om de gezonde amandelspijs uit de koelkast te halen en te verwerken in deze koeken.

Ik bakte (zoals jullie van mij gewend zijn) mini gevulde koeken. Een handzaam koekje waar je van kan genieten tijdens een kopje koffie of thee. Met een paar kleine aanpassingen werd het een gezond koekje: de boter is vervangen door kokosolie en de suiker door kokosbloesemsuiker en ik gebruikte de gezonde amandelspijs. De baktijd doen we 5 minuten korter, anders worden de koeken te hard. En de tip van Paul, die absoluut gewenst is: druk de amandelen goed in het deeg. Tijdens het bakken komen ze namelijk omhoog en anders vallen ze er sneller af.


Ingrediënten

125 g bloem
75 g kokosolie
50 g kokosbloesemsuiker
1 eieren
snufje zout
blanke amandelen
gezonde amandelspijs


Bereiding

  1. Smelt de kokosolie.
  2. Kluts het ei.
  3. Neem een grote kom en meng de bloem, suiker en zout. Voeg de kokosolie en 3/4 van het ei toe. Kneed hier een samenhangende bal van. Door de gesmolten kokosolie zal het niet echt een bal worden, maar dat is niet erg.
  4. Laat het deeg 15 minuten opstijven in de koelkast.
  5. Maak ondertussen de gezonden amandelspijs, zie hier het recept.
  6. Haal het deeg uit de koelkast en maak een bal van het deeg. Zet weer terug in de koelkast voor 15 minuten.
  7. Verwarm de oven voor op 160 graden. Zet een bakplaat klaar met bakpapier.
  8. Neem het deeg uit de koelkast en bloem het aanrecht. Rol het deeg uit met een deegroller.
  9. Steek uit het deeg rondjes met een glas.
  10. Leg de rondjes op het bakpapier en leg op elk rondje een hoopje amandelspijs.
  11. Neem een nieuw deegrondje en maak deze met de vinger iets breder, zoals de pizzabakkers dat ook doen. Leg het rondje over de amandelspijs en druk de zijkanten aan. Druk met een vork de zijkanten nog eens extra aan, zodat de deegplakjes goed met elkaar verbonden zijn.
  12. Smeer elk koekje in met het overgebleven ei. Druk op elk koekje een amandel en smeer ook de amandel in met ei.
  13. Zet de bakplaat in het midden van de oven en bak in 20 tot 25 minuten goudbruin.

2 opmerkingen:

  1. Wat grappig, deze gezonde versie! Jammer dat ik geen spijs lust, haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk gekozen van m'n blog. Dank je voor de lieve introductie.
    Gerijpt amandelspijs, ja, dat zal ik ook eens proberen. Ik had nu supervers bij de banketbakker gekocht (en een deel van Dr. Oetker, geloof ik.)
    Ik ga het ook eens helemaal zelf maken ...

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...