zondag 5 januari 2014

Review Muscovado en Kokosbloesemsuiker

Tijdens mijn zoektocht naar lekker en gezond eten kom ik regelmatig nieuwe producten tegen die mijn aandacht trekken Deze keer zijn dat muscovado en kokosbloesemsuiker van LOOP-products. Zij hebben mij de mogelijkheid gegeven om ze beide te proberen. Het zijn twee ongeraffineerde suikersoorten waarvan ik er 1 onlangs al eens gebruikte.



















Kokosbloesemsuiker

De kokosbloesemsuiker gebruik ik in diverse recepten als vervanger van geraffineerde suiker. Deze smaakt naar gewone suiker, alleen is het een stuk gezonder met een vleugje karamelsmaak. Hij is bruin van kleur en zit voor mij tussen rietsuiker en basterdsuiker in en is makkelijk te doseren. Ik gebruik het bijvoorbeeld ook in mijn yoghurt en koffie. Ik vind het prettig werken en lekker van smaak waardoor mijn 'gewone' suikerpot tegenwoordig ongeroerd in de kast blijft staan.
Er zit 200 gram in de verpakking die je gefotografeerd ziet en deze kost € 4,75.

Een recept waarin ik kokosbloesemsuiker gebruik is de Sinaasappelcake.


Kijk voor meer feiten en gebruikerstips over kokosbloesemsuiker op de website van LOOP-products. Hieronder staat een korte samenvatting van wat zij er zelf over zeggen:
Deze 100% biologische kokosbloesemsuiker is gemaakt van de nectar uit de bloesem van kokospalmbomen en is een natuurlijke vervanger voor nagenoeg alle andere suikers en zoetstoffen. Het heeft een fluweelzachte karamelachtige smaak en is rijk aan vitaminen en vezels. Vanwege de lage glycemische index is kokosbloesemsuiker ook geschikt voor diabetici.
Kokosbloesemsuiker laat zich makkelijk verwerken, lost snel op in vloeistoffen en heeft een aangename zoete smaak. Kokosbloesem suiker bevat overwegend trage suikers en kan daarom ook deel uitmaken van een dieet voor diabetici. Vele diabetes verenigingen raden voedsel met een lage GI aan.


Muscovado

Van muscovado had ik nog niet eerder gehoord. Ook dit is een ongeraffineerde suiker die een beetje vochtig is waardoor hij klontjes bevat. Persoonlijk vind ik de muscovado suiker een veel sterkere smaak hebben dan de kokosbloesemsuiker, een beetje karamelachtig, maar dan sterker. Ik heb deze karamelachtige suiker voor het eerst gebruikt in het recept: Abrikozen amandelkoekjes. Je kan deze suiker makkelijk gebruiken als vervanger voor bruine suiker. Maar houd er rekening mee dat de smaak krachtig is en de smaak van je baksel sterk beïnvloed. Ik denk dat deze suiker ook goed te combineren is met speculaaskruiden.

Er zit 250 gram in de verpakking die je gefotografeerd ziet en deze kost € 1,99.



















Kijk voor meer feiten en gebruikerstips over muscovado suiker op LOOP-products. Hieronder staat een korte samenvatting van wat zij er zelf over zeggen:
Muscovado is een biologische ongeraffineerde suiker. De ruwe rietsuiker bevat, dankzij een minimale bewerking, alle mineralen, sporenelementen en vitaminen afkomstig uit suikerriet. Dit komt door een speciale bereidingswijze. Het uitgeperste suikerrietsap wordt heel langzaam op gematigde temperatuur ingedikt. Zo ontstaat een ongeraffineerde vorm van rietsuiker, met het aroma en de kleur van het rietsuiker sap. Doordat het niet verder is bewerkt en er tijdens het productieproces geen stoffen aan zijn toegevoegd ontstaat een 100% natuurlijke suiker. Muscovado bevat nog de natuurlijke mineralen en vitaminen uit het suikerriet en heeft de natuurlijke smaak behouden. Voor de bereiding van muscovado wordt alleen biologisch geteelde rietsuiker gebruikt.


Conclusie

Kokosbloesem suiker zou ik gebruiken ter vervanging van geraffineerde suikers en muscovado voor speciale gerechten of baksels die een krachtige karamelsmaak kunnen gebruiken. Het is absoluut de moeite waard om de muscovado eens te proberen (ook gezien de prijs hoef je het niet te laten). Het is zo ontzettend jammer dat er (nog) geen geur internet bestaat, want deze twee producten ruiken elk zo anders. Precies zoals ik eerder omschreef, ruikt de muscovado veel krachtiger en sterker dan de kokosbloesemsuiker. Wie weet kan ik ooit nog eens een proeverij houden voor de liefhebbers met allerlei verschillende producten.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...