donderdag 23 januari 2014

Olijfoliecrackers

Al tijden wilde ik het kookboek van Ottolenghi hebben. Eindelijk kocht ik hem vorig jaar met mijn verjaardagsgeld. Een beter cadeau kon ik mij niet wensen. Onder het genot van een kopje thee heb ik het boek heerlijk doorgebladerd en genoten van de prachtige foto's die er in grote getalen in staan.



















Maar na die ene keer durfde ik er niet aan te beginnen. Ik begon aan mijzelf te twijfelen, of ik de recepten van Ottolenghi wel zou kunnen maken. Is het niet te hoog gegrepen? Maar om nou dit prachtige boek ongeroerd in de kast te laten staan is zonde. Afgelopen week heb ik eindelijk, na driekwartjaar mijn stoute schoenen aangetrokken en een recept gemaakt die in mijn ogen absoluut niet kon mislukken. En ja het is gelukt, de Olijfoliecrackers zijn heerlijk en wat mij betreft een absoluut lekker makkelijk en snel recept voor de beginnende Ottolenghi bakker.
Tip: je hoeft de crackers niet te besmeren met iets, want alleen zo zijn ze al heerlijk.


Ingrediënten (30 stuks)

250 g bloem
115 ml lauw water
1 thl bakpoeder
25 ml olijfolie
1/2 thl zout
1 thl paprikapoeder
1/4 thl cayennepeper
1/4 thl zwarte peper
grof zeezout


Bereiding

  1. Meng alle ingrediënten, behalve het zeezout in een kom. Dit kan met de hand of met de machine door middel van gebruik van de deeghaak.
  2. Meng tot het stevig aanvoelt. Dek af met plastic folie en leg 1 uur in de koelkast om te rusten.
  3. Verwarm de oven voor op 220 graden en zet een bakplaat klaar met bakpapier.
  4. Neem het deeg uit de koelkast en snij er stukken van, ter grote van een walnoot.
  5. Bestuif het aanrecht met bloem en rol elk stuk zo dun mogelijk uit met de deegroller. Ze moeten flinterdun worden.
  6. Leg de crackers op het bakpapier en zet de bakplaat in het midden van de oven. Bak zin in circa 8 minuten knapperig en goudbruin.
Bewaar ze in een trommel luchtdicht tenminste 7 dagen, dan blijven ze knapperig.

4 opmerkingen:

  1. Ziet er heel lekker uit! Wij hebben ook een boek van hem. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk Maaike! Ik ben heel benieuwd wat jij al gekookt of gebakken hebt uit het Ottolenghi boek. Groetjes Rowena

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik mis het gebruik van zeezout (onderaan de ingrediëntenlijst). Wanneer gebruik ik het?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo, dat is een goede vraag, ik zal het meteen aanpassen in het recept.

      Wanneer je het deeg uitgerold hebt en deze op de bakplaat legt, besprenkel je ze met het grove zeezout. Druk het een klein beetje aan, zodat het er niet af valt na het bakken. En dan bakken in de oven. Succes!

      Verwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...