zondag 26 januari 2014

Gekarameliseerde mango in filodeeg

9 januari was het zover, het Foodblogevent van Kroon op het werk. Samen met een aantal mede foodbloggers was ik uitgenodigd voor een Nieuwjaars borrel in Koog aan de Zaan. Naast kennismaken met elkaar was er ook de gelegenheid om twee lezingen bij te wonen. Zo volgde ik een lezing over smaakvol schrijven en een lezing over marketing. En geloof mij, er is nog zoveel waar je niet aan denkt wanneer je aan het bloggen bent.




















Na al deze gezelligheid was het tijd om naar huis te gaan, maar niet met lege handen. We ontvingen allemaal een zware, goed gevulde doos, met allerlei nieuwe producten die wij voor jullie mogen uittesten. Zie hieronder de foto van alle heerlijkheden. Zo af en toe zullen jullie dus een product voorbij zien komen die uit deze doos kwam.
 
Vandaag is het de beurt aan de mango. Ik hou ontzettend van mango, deze heerlijke tropische vrucht zorgt er voor dat ik mij even op een Bounty-eiland bevind, met palmbomen, een cocktail en een zacht briesje die de zon verzacht. Daarnaast ben ik gek op filodeeg en maakte ik voor de gekarameliseerde mango een filodeeg bakje. Zo ontstond een heerlijk gezond dessert, gebakje of tussendoortje. Eet het warm, dan komen de smaken het mooiste tot hun recht. Bovendien glimt de mango parmantig dankzij de olie en honing waarin het gebakken is. Het knapperige van het filodeeg en het zacht zoete van de tropische warme mango is een heerlijke combinatie.


Ingrediënten (4 personen)

1 kleine mango (eetrijp)
4 filodeeg blaadjes
1 etl olijfolie
1 etl honing
poedersuiker (decoratie)

Per dessert 108 kcal.


Bereiding

Verwarm de oven voor op 200 graden.

  1. Neem een groot muffinblik en drapeer in de uiterste hoeken per vorm een vel filodeeg.
  2. Zet het muffinblik in het midden van de oven en bak in 15 minuten. Kijk af en toe even of de buitenste randen al bruin zijn, dan is het filodeeg bakje klaar. Neem het blik uit de oven en laat afkoelen.
  3. Snij de mango in blokjes.
  4. Zet een koekenpan op het vuur met 1 eetlepel olijfolie. Voeg de mango toe en bak dit 1 minuut.
  5. Voeg nu 1 eetlepel honing toe en wentel de mango in de honing en olie. Bak dit 5 minuten op hoog vuur.
  6. Zet de filodeeg bakjes op een schoteltje en vul ze met de warme gekarameliseerde mango. Maak het af door een beetje poedersuiker over het filodeeg te strooien. En wanneer je munt hebt staan, steek 1 of twee blaadjes munt in de mango en klaar is je dessert.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...