dinsdag 7 januari 2014

Cruesli met quinoa

Ontbijten vind ik heel belangrijk. Zoals alle clichés zeggen: het is de motor van mijn dag. Ik begin elke dag met een Superfood ontbijt: een kommetje yoghurt met 1 eetlepel chiazaad (die ik eerst wel in water) en 1 eetlepel lijnzaad. Af en toe wissel ik het af met een boterham, anders went mijn lichaam aan een vast patroon en variatie is juist heel belangrijk. Maar yoghurt is absoluut mijn favoriete ontbijt, dat gaat er altijd wel in! Bovendien geven de chiazaden mij ongelofelijk veel energie en samen met de lijnzaad een prettig vol gevoel waar ik de ochtend mee kan starten. Lees de fantastische eigenschappen van chiazaad in een eerdere post.







 
Om mijn ontbijt wat spannender te maken heb ik de Cruesli met quinoa gemaakt. Het is een heerlijke toevoeging aan mijn yoghurt, dit had ik al veel eerder moeten maken. Ik voeg 3 eetlepels cruesli toe aan mijn yoghurt. Het allerleukste van zelf cruesli maken is dat je de ingrediënten kan gebruiken die jij lekker vind. Zolang je de basis, de hoeveelheden maar aanhoudt. Zo gebruikte ik nu gemengde noten, verschillende zaden en abrikozen, maar een volgende variant ga ik weer andere producten gebruiken. Je kan hier namelijk eindeloos mee variëren. Gebruik in plaats van quinoa vlokken, havermout of voor de gedroogde abrikozen, pruimen, rozijnen, cranberry's of ander gedroogd fruit. Voeg eens geraspte kokos of kokosvlokken toe. Kortom probeer het uit en varieer.

Veel plezier met het samenstellen van jouw favoriete cruesli. Zo is jouw ontbijt nooit meer saai.


Ingrediënten 

150 gram quinoa vlokken
30 g gemengde noten
15 g pompoenpitten
15 g zonnebloempitten
15 g sesamzaad
50 g gedroogde abrikozen
4 eetlepels honing, agavesiroop of ahornsiroop
4 eetlepels kokosolie of olijfolie


Bereiding

Verwarm de oven voor op 150 graden. En zet een bakplaat met bakpapier klaar.
  1. Hak de noten fijn en rooster deze samen met de pompoenpitten, zonnebloempitten en sesamzaad in de koekenpan op laag vuur. Schut af en toe, zo om de 30 seconden, tot ze een beetje bruin worden. Doe ze vervolgens in een kom.
  2. Snij ondertussen de abrikozen fijn.
  3. Verwarm de honing en olie samen in een koekenpan en voeg de quinoa vlokken toe. Roer dit goed door elkaar. Voeg vervolgens het notenmengsel en de fijn gesneden abrikozen toe en bak dit kort mee.
  4. Verspreid dit mengsel over de bakplaat en zet in het midden van de oven. Bak ongeveer 20 minuten en schep om de 5 minuten om, zodat alles mooi bruin bakt.

Laat afkoelen. Bewaar de cruesli maximaal 1 maand in een afsluitbare pot.


Volg Kleurrijk Eten ook op Facebook, Twitter of Bloglovin

1 opmerking:

  1. vandaag gemaakt, heb nog walnoten, amandelen en gepofte quinoa toegevoegd, het was echt heerlijk!!!

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...