vrijdag 10 januari 2014

Chocolade dadel notenreep

Eindelijk is daar het moment om even te zitten, met een kopje koffie of thee. Ken je dat gevoel, dat je alsmaar aan het rennen bent en bijna vergeet om ook te genieten van het moment. Zo'n moment vind ik in de ochtend tijdens een kopje koffie en in de middag met een pot thee. Jezelf een halt toeroepen en gewoon gaan zitten.
Speculaas dadel notenreep
























Op dat moment snak ik naar iets waar mijn smaakpapillen blij van worden, maar ook iets waar ik zonder zorgen, zonder mij druk te maken om de calorieën, mijn tanden in kan zetten. Dat is dit tussendoortje of liever gezegd ik vind het een delicatesse, een bonbon die onmisbaar is tijdens het relaxen. Je eet hem niet zomaar, het is een geluksmomentje waar je gedurende de dag nog eens aan terug denkt.

De geroosterde noten geven de reep een intense notensmaak en gaat een prachtige relatie aan met de zachte smaak van de dadels. De reep is natuurlijk gezoet door de dadels en heeft geen toegevoegde suikers of vetten nodig. Het bewijs dat gezond eten ook heel erg lekker kan zijn.

Maak deze dadel notenreep binnen 10 minuten, je hebt geen oven nodig, stel vervolgens je geduld op de proef door hem een uurtje te laten rusten in de koelkast en snij er dan reepjes van.


Ingrediënten Chocolade dadel notenreep

100 g dadels
75 g gemengde noten
10 g zonnebloempitten
10 g pompoenpitten
2 g cacao
1 etl cacao crisps
De tweede foto vind je de chocolade dadel notenreep.


Ingrediënten Speculaas dadel notenreep (extra optie)

Laat de cacao en cacao crisps weg. Voeg in plaats hiervan een halve theelepel speculaaskruiden of koekkruiden toe. De speculaaskruiden geven de reep een krachtige kruidige smaak die goed combineert met een zacht kopje thee op een koude avond. De eerste foto vind je speculaas dadel notenreep.


Bereiding

  1. Ontpit de dadels en vermaal samen met 2 gram cacao in de keukenmachine tot het fijn is. Ik gebruikte super grote dadels die vrij zacht waren en ongeconfijt, dus zonder suiker. Wanneer je de wat kleinere dadels hebt, bijvoorbeeld van de bakafdeling van de AH, week ze dan eerst even een half uur in warm water. 
  2. Hak de gemengde noten grof en rooster ze in een droge koekenpan, samen met de zonnebloempitten en pompoenpitten op laag vuur. Zorg dat e een beetje bruin worden, ze zijn klaar wanneer er een nootachtige geur uit je pan komt.
  3. Voeg het notenmengsel en een halve eetlepel cacao crisps toe aan de dadels en meng dit met elkaar.
  4. Neem een bakpapiertje, stort hier het dadelmengsel op en vorm er een reep van. Van ongeveer 10 cm breed en 3 cm dik. Verspreid hier de overgebleven halve eetlepel cacao crisps op uit en zorg dat de crisps overal over de reep verdeeld zijn, druk dit een beetje aan. Verpak de reep vervolgens in het bakpapier tot een pakketje en leg het 1 uur in de koelkast.
  5. Haal de reep uit de koelkast en snij er reepjes van.

Je kan de repen 5 dagen bewaren in de koelkast. Of bewaar in de vriezer voor een maand.

Mede mogelijk gemaakt door:

2 opmerkingen:

  1. Klinkt echt heerlijk, ga ik zeker een keer maken! Zouden de dadels ook te vervangen zijn door rozijnen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Maaike, ja dat kan zeker. Je kan om te proberen de helft van het recept maken. Ik ben heel benieuwd hoe je het vind smaken. Laat je het me weten? Groetjes Rowena

      Verwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...