maandag 6 januari 2014

Abrikozen-amandelkoekjes

Tijd voor een fruitig noten koekje. Ik heb een recept gevonden in een van mijn favoriete tijdschriften Gezonde gebakjes en cakejes. De smaak van de koekjes is heel bijzonder dankzij de muscovado suiker, die smaakbepalend is in dit recept. De koekjes krijgen hierdoor een krachtige karamelsmaak.
 
Abrikozen-amandelkoekjes



















Lees voor meer informatie over muscovado en kokosbloesemsuiker de review, die ik over deze twee ongeraffineerde suikers schreef. Toen ik een hapje nam, was ik verrast en wilde ik nog een hapje. Maar na twee koekjes was ik ook tevreden. Dus een goed koekje voor de lijn, waar je van geniet, maar niet te veel van eet.


Ingrediënten (20 stuks)

75 g muscovado suiker
75 g tarwe bloem
75 g kokosolie ( of 'gewone' boter)
175 g gedroogde abrikozen
250 ml water
1 citroen (onbespoten, anders heel goed wassen)
75 g kokosbloesem suiker
2 thl tarwe bloem
75 g fijn gehakte blanke amandelen (gepelde amandelen)
20 amandelen (ongeblancheerd)

Per koekje 121 kcal.


Bereiding

Verwarm de oven voor op 180 graden en vet een ovenschaal in en leg er een bakpapiertje in.
  1. Smelt de kokosolie au bain marie en meng deze samen met de bloem en muscovado suiker tot grove kruimels.
  2. Druk in de ovenschaal en bak 15 minuten in het midden van de oven. (De bodem lijkt bij het uit de oven halen nog zacht, dit is goed.)
  3. Doe de abrikozen en het water in een pan en breng aan de kook en laat 10 minuten zachtjes doorkoken.
  4. Giet de vloeistof af in een kommetje om te bewaren. Hak de abrikozen fijn. (bij mij waren ze nog iets te grof, ik zou ze de volgende keer echt fijn hakken)
  5. Maak zest van de citroen: rasp met de fijne rasp de citroen. Het rasp heet zest.
  6. Meng in een kommetje de zest, suiker, 2 theelepels bloem en 4 eetlepels van de bewaarde kookvloeistof.
  7. Voeg dit mengsel bij de pan met abrikozen. Breng dit al roerend aan de kook gedurende 1 minuut. Verwijder van het vuur en laat het een beetje afkoelen.
  8. Haal de ovenschaal met de bodem uit de oven na 15 minuten. Verspreid het abrikozen mengsel over de bodem en bestrooi met de fijn gehakte amandelen.
  9. Zet de ovenschaal opnieuw in het midden van de oven om 20 minuten te bakken.
  10. Laat het afkoelen in de vorm en zet daarna 30 minuten in de koelkast. Snij vervolgens in stukjes en versier met de hele amandelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...