zondag 29 december 2013

Spekkoek

Dit heb ik altijd al eens willen maken: Spekkoek. Toen ik in Groningen woonde kocht ik af en toe bij mijn favoriete toko spekkoek. Daar sneed ik dan heel subtiel elke dag een klein puntje vanaf. Ik heb mij altijd afgevraagd hoe spekkoek gemaakt wordt en of ik het ook zelf kan maken. En waarom is het zo duur?

Spekkoek


















Spekkoek is een Indisch kruidig cake / laagjestaart die zijn naam te danken heeft aan zijn uiterlijk. Vanwege de om-en-om gekleurde laagjes deed spekkoek denken aan doorregen spek. Er zit dus geen spek in. Ik gebruikte voor deze spekkoek het recept van Rudolph's Bakery.
Na het bakken van deze taart begreep ik waar de prijs vandaan komt, want het is een cake waar veel tijd in zit en waarbij je goed op moet letten. Maar laat je daar niet door afschrikken, want hij is heel makkelijk, mooi en ontzettend lekker. Wedden dat iedereen die deze taart proeft het liefst nog een puntje pakt?


Ingrediënten (1 spekkoek)

125 g bloem
250 g poedersuiker
250 g kokosolie (of boter)
10  eidooiers
8  eiwitten
1  vanille suiker of 1 etl vanille essence
1,5 el koekkruiden / speculaaskruiden
2 tl kaneelpoeder


Bereiding

Vet de springvorm in en bekleed de bodem met bakpapier.
Springvorm van 18 / 20 cm, baktijd per laag 9 minuten.
Springvorm van 24 cm, baktijd per laag 6 minuten.
  1. Scheid de eieren. Klop de eiwitten met 1 eetlepel poedersuiker luchtig.
  2. Smelt de kokosolie en roer deze met de rest van de poedersuiker glad.
  3. Meng een voor een de eidooiers door het poedersuiker mengsel. Meng dit ongeveer 10 minuten door.
  4. Spatel vervolgens het eiwitschuim erdoor en vervolgens de bloem en vanille suiker.
  5. Verdeel het beslag in twee gelijke delen, elk in een kom. Meng door 1 deel de speculaaskruiden en kaneelpoeder.
  6. Verwarm de oven voor op 160 graden.
  7. Neem twee even grote lepels en steek een in elke kom.
  8. Verdeel twee lepels bruin beslag over de bodem. Zet de springvorm in het midden van de oven en bak 6 tot 9 minuten (kijk voor de juiste baktijd hoe groot jouw springvorm is).
  9. Neem de springvorm uit de oven. Zet de oven nu op alleen bovenwarmte /grill 160 graden. Hier laten we de oven op staan.
  10. Verdeel twee lepels wit beslag over de reeds gebakken bruine laag en zet in de oven gedurende 6 tot 9 minuten (kijk voor de juiste baktijd hoe groot jouw springvorm is).
  11. Herhaal deze stappen totdat het beslag op is.

Tip:
  • De spekkoek kan in de vriezer bewaard worden. Snij meteen in punten, zodat je elk moment, wanneer jij er zin in hebt, een stukje spekkoek kan pakken.
  • De spekkoek kan je naar eigen smaak kruiden, voeg bijvoorbeeld eens nootmuskaat-, kruidnagel- of kardemompoeder toe.
  • De spekkoek kan je ook andere kleuren geven, door een kleurstof toe te voegen aan de witte laag.

6 opmerkingen:

  1. Wauw, ziet er echt prachtig uit. Echt zo'n recept dat ik 'altijd nog een keer' wil maken....Ik ben nog moed aan het verzamelen, haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb hem gemaakt maar vond hem heel vet en naar eieren smaken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wellicht heb je grote eieren gebruikt. Ik gebruikte medium eieren en wanneer je kokosolie gebruikt kan hij eigenlijk niet te vet zijn. Wel hoort de spekkoek een beetje ' sticky' te zijn.

      Verwijderen
  3. ik heb haar gemaakt voor Chinese vriendinnen, ze vonden haar heerlijk, dank je wel voor het recept.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie. Leuk om te horen dat het zo goed gesmaakt heeft!

      Verwijderen
  4. Ik heb al 2 keer spekkoek gemaakt en allebei de keren was hij te vet, hoe komt dit?

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...