zondag 22 december 2013

Madre, onsterfelijk moederdeeg

Ik heb voor mijn verjaardag het boek Mangiare! (Katie Caldesi) gekregen. Dit boek staat boordevol heerlijke Italiaanse recepten waaronder een uitgebreid hoofdstuk over brood. Ik heb dit boek gebruikt om zelf madre te maken.



Mangiare!



















Madre vormt de basis voor zuurdesembrood. Dit is een heerlijk, stevig brood met een authentieke smaak. Ik heb agave siroop gebruikt in plaats van honing, dit maakt het brood geschikt voor veganisten. Het is belangrijk om eerst te bedenken of je bruin of wit brood wilt bakken. Gebruik vanaf het eerste moment het bloem van jouw keus. Ik heb gekozen voor een volkoren madre. In combinatie met wit bloem maak je hier heerlijke lichtvolkoren broden mee.


Ingrediënten

600 gr bloem
450 ml water
1 tl agave siroop of honing


Bereiding

  1. Meng 200 gr bloem met 150 ml water en de siroop.
  2. Roer alles goed door tot er een egaal mengsel ontstaat.
  3. Laat het mengsel 48 uur rusten, in een kom of pan op het aanrecht. (Niet in de zon)
  4. Plaats een deksel schuin op de kom zodat de madre kan “ademen”
  5. Gooi 100 gr mengsel weg en voeg 200 gr bloem en 150 ml water toe.
  6. Roer het mengsel goed door.
  7. Laat het mengsel nogmaals 48 uur rusten met het deksel schuin op de kom.
  8. Gooi 100 gr weg en voeg 200 gr bloem en 150 ml water toe.
  9. Roer het mengsel goed door.
  10. Laat het mengsel nog 24 uur rusten.
  11. De madre is nu klaar voor gebruik.

Gebruik de madre één keer per week en voeg na gebruik 200 gr bloem en 150 ml water toe.

Jelleke de Vos-Debets
Gastblogger

2 opmerkingen:

  1. Wat een geweldig boek is dit! Na enige moeite heb ik het nu in huis en ben er heel blij mee!
    Ik ga er zeker recepten uit maken!
    Bedankt voor de tip!
    Groetjes,
    Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Sonja, Wat leuk dat je geïnspireerd bent. Veel bakplezier! Wil je nog meer bak en kook inspiratie, kijk dan even naar de Winactie: het kookboek en dagboek van BodieBoost geven we weg! Groetjes Rowena

      Verwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...