dinsdag 17 december 2013

Kokos makronen met quinoa

Van de G&W GezondheidsWinkel ontving ik een pakketje met allerlei heerlijke ingrediënten om lekkere dingen van te bakken. Er zaten onder andere quinoa vlokken in. Geregeld liep ik voorbij aan de quinoa vlokken maar nu heb ik het in huis, wat gaan we bakken? kokos makronen met quinoa.

Kokos makronen met quinoa
























Wat is quinoa. Het is een superfood, omdat deze 100% biologisch is, rijk aan kwalitatief hoogwaardige eiwitten, rijk aan voedingsvezels, rijk aan meervoudig onverzadigde vetten, rijk aan vitaminen en mineralen, laag glycemisch, glutenvrij. Binnenkort volgt er een speciaal quinoa blogpost, waarin ik verder in zal gaan op soorten quinoa, bereiding er van en waarom dit een must-have is in elke gezonde keuken.

Maar nu eerst de super makkelijk en snel te bereiden kokos makronen. Deze zijn ook zo gezond omdat ze bereid worden met Biologische Agavesiroop ipv van kristalsuiker. Dit is een 100% natuurzuivere vervanger van suiker. Het is zoeter dan gewone kristalsuiker, maar heeft een veel lagere glycemische index wat ervoor zorgt dat de energie geleidelijk in het lichaam wordt vrijgegeven. Heb je (nog) geen agavesiroop in huis, gebruik dan honing.


Ingrediënten (30 koekjes, afhankelijk van grote)

3 eiwitten
150 g quinoa gekookt
100 g kokos geraspt
60 ml agavesiroop of 70 ml honing
snufje zout

Met agavesiroop per koekjes 26 kcal.
Met honing per koekje 28 kcal.


Bereiding

Verwarm de oven op 175 graden voor en zet een bakplaat
met bakpapier klaar.

  1. Meng de gekookte quinoa, kokos en agavesiroop in een kom.
  2. Klop de eiwitten stijf en voeg het snufje zout toe.
  3. Meng de eiwitten door het kokos mengsel.
  4. Maak met een lepel hoopjes van het mengsel. Bepaal zelf hoe groot. Ik maakte vrij kleine, ter grote van een eetlepel, zodat je er eventueel nog eentje kan pakken.
  5. Zet de bakplaat in de oven en bak in 20 minuten een beetje bruin.
Meteen na het bakken zijn de koekjes van buiten krokant en van binnen zacht. Je kan ze 5 dagen bewaren, na een dag worden ze zacht.

Tip: knip rondjes van snoeppapier en leg voor het bakken hier de hoopjes op. Dit geeft een extra bite.


Mede mogelijk gemaakt door:

8 opmerkingen:

  1. Rowena deze quinoa kokos makronen waren heerlijk! Geweldig dat er met super food heerlijke maar ook gezonde snacks te maken zijn. Ik blijf je recepten volgen. Leuke ideetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien een domme vraag, maar moet ik 150gr droge quinoa koken, of is het 150 al gekookte quinoa die in het recept gaat, ik heb meerdere mensen gevraagd het recept te lezen(het lijkt iedereen heerlijk,dus ze kunnen niet wachten tot ik het gemaakt heb), maar de antwoorden die ik krijg zijn fifty, fifty.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo, helemaal geen domme vraag hoor :) Je kookt eerst de quinoa en daar gebruik je vervolgens 150 gram van. Ik hoop dat het zo duidelijk is. Mocht je nog een vraag hebben, stel ze gerust. Nu maar snel bakken en lekker eten :)

      Groetjes Rowena

      Verwijderen
  3. Opnieuw klaar gemaakt, ze waren nu lekkerder, ik had vorige keer de quinoa niet gewassen waardoor de koekjes een beetje bitter waren, nu de quinoa goed gewassen voor het koken, en ze zijn heerlijk!!!!
    gr
    Jenny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jenny, wat leuk om te horen! Ja het is inderdaad belangrijk om quinoa een aantal keer goed te spoelen (wassen). Fijn dat ze lekker zijn. Dit is ook een van mijn favorieten!
      Groetjes Rowena

      Verwijderen
  4. ik heb ze net voor het eerst gemaakt, alleen blijven ze heel erg zacht en soppig. Heb de quinoa eerst gewassen, toen gekookt en daarna alle stappen gevolgd. Wat kan ik fout gedaan hebben?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoeveel droge quinoa moet je koken? Het zet nogal uit maar het lijkt me zo'n heerlijk receptje. Ik hoor het graag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi, 50 gram wordt ongeveer 150 gram gekookte quinoa. Leuk dat je het recept gaat proberen. Ben benieuwd wat je er van vind. dit is zeker 1 van mijn favorieten!

      Verwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...