zondag 15 december 2013

Kerstboompjes met vulling

Tijdens de kerst wil ik graag een aantal zoete lekkernijen maken voor bij de koffie / thee of tijdens het dessert. Ik heb mij laten inspireren door de Allerhande kerst van 2012. Bij AH stond kerst in het teken van Jamie Oliver, hij maakte allerlei lekkere gerechten, waaronder deze gevulde kerstboompjes. Ze zijn ontzettend makkelijk te maken en kosten je weinig tijd.

Kerstboompjes van bladerdeeg met een zoete mascarpone vulling

















Kerst is voor vele van ons, ook voor mij, een ontzettend drukke periode, waarbij ik eigenlijk geen tijd heb om lang in de keuken te staan. Daarom zal je hier voornamelijk recepten vinden die snel, makkelijk, lekker en mooi zijn met af en toe een gezond tintje. Want met kerst mag er van mij best wel een beetje gezondigd worden.

We hebben ze hier al voor geproefd en ook mijn man was helemaal verkocht. Ze zijn heerlijk, niet te zoet en zijn mooi compact, waardoor je er al gauw een of twee eet. En als dessert combineer je ze met een bolletje ijs. Probeer ze eens uit, gegarandeerd dat deze kerstboompjes binnen enkele minuten op zijn!


Ingrediënten (8 stuks)

4 plakjes bladerdeeg
4 el mascarpone
1 etl poedersuiker
1 tl kaneelpoeder
rode jam

Per kerstboompje 124 kcal.

Bereiding

Verwarm de oven voor op 200 graden.

  1. Bestuif het aanrecht met bloem. Rol de bladerdeeg een beetje uit en steek er 8 kerstboompjes of andere kerstvormpjes uit. Ik koos ook voor een stervorm.
  2. Leg een vel bakpapier op een bakplaat en leg er de uitgestoken bladerdeeg vormpjes op.
  3. Prik gaatjes in de kerstboompjes en strooi er een beetje suiker over.
  4. Bak ongeveer 15 minuten in het midden van de oven tot goudbruin.
  5. Maak ondertussen de vulling. Meng de mascarpone, kaneel en poedersuiker met elkaar. Proef tussendoor, misschien hou jij van zoeter of wil je meer kaneel proeven.
  6. Haal de bladerdeeg uit de oven en laat ze afkoelen.
  7. Smeer de helft van de afgekoelde kerstboompjes in met een dun laagje jam.
  8. Doe de mascarpone vulling in een spuitzak en spuit een laagje over de jam. Geen spuitzak? Geen probleem, smeer je ze gewoon met een lepel in.
  9. Leg de andere helft kerstboompjes boven op de vulling.
  10. Neem een rood touwtje en bind ze vast zoals op de foto. Bestrooi ze vervolgens met een beetje poedersuiker.






Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...