dinsdag 10 december 2013

Karamel-amandeltaart

Hieperdepiep hoeraaa! Er is er een jarig hoera hoera, dat kun je wel zien dat ben ik! Vandaag ben ik 33 jaar geworden.

Karamel-amandeltaart


















En wie jarig is (en een foodblog heeft) bakt een taart! Met mijn favoriete ingrediënten dacht ik een overheerlijke Karameltaart te maken met hazelnoten. In gedachten zag ik al hoe mooi hij er uit zou zien en hoe lekker hij zou smaken. Maar eenmaal aan de bak stuitte ik op de ene na de andere teleurstellende baksels. Een kleine bekentenis, de hazelnoten zijn amandelen geworden, omdat ik in een onoplettend moment de hazelnoten heb laten aanbranden tijdens het karamelliseren. Een taart bakken heeft zoveel handelingen en je moet er behoorlijk wat geduld voor opbrengen. Ik hou van lekker snel en niet al te moeilijk, iedereen moet het kunnen maken. Zoals bijvoorbeeld de Yoghurttaart met blauwe bessen, een heerlijk gezonde taart die een korte bereidingstijd heeft en waarvoor je alleen wat geduld op moet brengen tijdens het opstijven in de koelkast.

Eerlijk is eerlijk taarten bakken is echt een techniek en expertise opzich en die heb ik niet. Dus ode aan alle foodbloggers en thuisbakkers waarvan ik de mooiste taarten voorbij heb zien komen, echt super knap!


Op mijn verjaardag heb ik mijzelf getrakteerd op cadeautjes van Zalando! Wisten jullie dat Zalando ook een kook gedeelte in hun webshop hebben? Ze verkopen er allerlei producten om mee te koken, bakken, maar ook producten die je gebruikt tijdens een diner. Ik heb mijzelf getrakteerd op de verjaardagstaarten van Birkmann. Jullie weten inmiddels dat ik van mini's hou. Voor mijn gevoel kan je dan altijd meer eten (al gaat dat niet altijd op). Deze taartjes vind ik zo leuk omdat je ze zelf helemaal kan bereiden en elk taartje een andere smaak en uiterlijk kan geven, zo blijf je je gasten verassen. Maar ze zijn ook heel leuk om met je kinderen te maken. Ik zie de kinderen al tijdens een feestje zitten en elk hun eigen taartje versieren. Ik versierde de taartjes samen met mijn ouders en man.

Vandaag geen uitgebreid recept, maar een simpel biscuit beslag uit de Allerhande, waarbij de (room)boter vervangen is door kokosolie en de suiker voor de helft vervangen is door honing. In een volgende blogpost leg ik uit hoe je de karamel kan maken.

 

Ingrediënten (12 taartjes)

3 eieren
45 g suiker
45 g honing
1/2 zakje vanille suiker
75 g bloem
1 el maïzena
1/2 tl bakpoeder

Bereiding

  1. Meng de bloem, maïzena en bakpoeder door elkaar en doe dit in een zeef.
  2. Breng een pan met water aan de kook. Hang er een iets kleinere kom of pan in, die het water niet raakt.
  3. Doe de eieren, suiker, honing en vanillesuiker in de kom. Klop 10 minuten met de mixer tot een licht en luchtig geheel. Houdt er rekening mee dat het volume ongeveer tot 3x toeneemt.
  4. Neem de kom uit de pan en spatel al zevend het bloemmengsel er door.
  5. Vet een de taartvormpjes of springvorm in en bloem heel licht.
  6. Schep het mengsel met een pollepel in de vormpjes of spatel het mengsel in een springvorm.
  7. Bij de vormpjes zet je de oven op 150 graden, bij springvorm (24 cm) 180 graden en bak je in ongeveer 35 minuten gaar. Test dit met een satéprikker, door er in te prikken, de prikker komt er schoon uit wanneer de cake gaar is.
Versier de taart vervolgens zoals jij dat wil. Ik heb elk laagje losgesneden en ingesmeerd met karamel. Vervolgens de buitenzijde ingesmeerd met caramel mouse, dit is een combinatie van caramel met slagroom kloppen, en de buitenzijde versiert met stukjes amandel.


Dit recept is mede mogelijk gemaakt door:

1 opmerking:

  1. Wat een eerlijk verhaal op je verjaardag! En het taartje ziet er heel smakelijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...