dinsdag 3 december 2013

Amandelspijs (gezonder)

Zo aantrekkelijk, al die banketstaven en gevulde speculaas. Maar dan komt weer de vraag, hoe gezond is dit, of hoef ik mijzelf dat al niet meer af te vragen en kan ik het beste maar hard door rennen bij al die gevulde schappen. En dan nog het fijt dat niet in alle producten amandelen zijn gebruikt. We worden genept waar we bij staan.

Amandelspijs (gezonder)


















Wat kunnen we er aan doen? Even de keuken in duiken en lekker zelf maken. Opzoek dus naar een gezondere variant, want het is toch wel heel lekker om weer eens een gevulde speculaas of gevuld brood te eten. Een gezondere variant vond ik op Gezond leven van Jacoline. Het is heel makkelijk te maken. Wel moet je enig geduld opbrengen, want deze amandelspijs wordt lekkerder naar mate de tijd verstrijkt, gemiddeld 2 weken laten rijpen maakt de amandelspijs onweerstaanbaar. Maar hij is ook heel lekker na een dag.

Ingrediënten (1 amandelspijs staaf)

100 gram blanke amandelen (je kan ook amandelmeel gebruiken)
80 gram biologisch honing (of 65 gram agavesiroop)

Per staaf bereid met agave siroop 848  kcal.
Per staaf bereid met honing 916 kcal.


Bereiding

  1. Mix de amandelen fijn. (ik heb het een beetje grof gehouden, maar helemaal fijn kan natuurlijk ook)
  2. Voeg de honing toe en meng dit goed door elkaar.
  3. Rol een staaf van het mengsel.
  4. Neem plastic folie of bakpapier en leg hier de staaf in om hem vervolgens dicht te rollen en te verpakken. Het kan zijn dat de staaf te plakkerig is, dat komt goed na een paar dagen, de amandelen nemen dan de honing goed op.
  5. Bewaar de staaf in de koelkast en snij er een stukje vanaf wanneer jij het nodig hebt.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...