dinsdag 5 november 2013

Spanokopita - oftewel hartige spinazie taart

Doorgaans heb ik niet zoveel tijd om 's avonds culinair te koken, laat staan om nieuwe recepten uit te proberen. Ik hou toch wel van de makkelijke en snelle gerechten. Maar dit keer had ik zin in iets nieuws en was er tijd. In mijn  kookboek Vegetarische gerechten - kitchen classics vond ik dit recept.
 
Spanokopita - oftewel hartige spinazie taart


















De ingrediënten spraken mij meteen aan. Vaak maken we een hartige taart of quiche van bladerdeeg of brooddeeg, waar mijn maag niet altijd blij mee is. Op een of andere manier valt dat als een steen in mijn maag. Het filodeeg is daarom een welkome afwisseling, is licht verteerbaar en knapperig. En het leuk is, tijdens het bakken bleek dit een super makkelijk recept te zijn en een absolute aanrader. De spinazie is nu overal in de aanbieding dus bakken maar.

Ingrediënten

1,5 kg verse spinazie
1 ui
10 lente-uitjes
60 ml olijfolie
1 etl gedroogde dille (of vers)
200 g feta verkruimeld
125 g hüttenkäse
1/4 tl nootmuskaat
4 eieren losgeklopt
15 - 20 vellen filodeeg
75 g boter om te bestrijken
Zout
Peper

Bereiding

  1. Was de spinazie en laat het uitlekken en snij in repen.
  2. Snij de ui in kleine stukje en hak de lente-ui inclusief wat groen.
  3. Zet een grote koekenpan op het vuur en fruit de ui in olijfolie aan.
  4. Voeg de lente-ui, dille en spinazie toe en verwarm dit ongeveer 4 minuten. Het meeste vocht moet verdampt zijn. Neem de pan van het vuur en laat afkoelen tot kamertemperatuur.
  5. Verwarm de oven voor op 180 graden en vet een ovenschaal in.
  6. Bekleed de onderkant en zijkant van de ovenschaal meet filodeeg. Bewaar de rest onder een vochtige theedoek om uitdrogen te voorkomen.
  7. Bestrijk het deeg met gesmolten boter en leg er nog een laag filodeeg op. Ga zo door tot je 5 lagen hebt.
  8. Doe de feta en hüttenkäse in een kom en roer dit met de nootmuskaat door elkaar. Voeg vervolgens heet spinazie mengsel toe en meng dit met elkaar.
  9. Voeg nu 1 voor 1 al roerend de eieren toe en breng op smaak met zout en peper.
  10. Schep de vulling op het filodeeg en strijk de bovenkant glad.
  11. Vouw de uitstekende filodeeg randen om en bedek het spinaziemengsel met filodeeg. Herhaal stap 7.
  12. Bestrijk de bovenkant met boter en besprenkel met een beetje water om omkrullen van het filodeeg te voorkomen.
  13. Zet in de oven en bak in 45 minuten goudbruin.
Tip: voeg er ook eens pijnboompitten of cashewnoten bij, dat maakt de taart nog lekkerder en rijker van smaak.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...