zaterdag 9 november 2013

Geroosterde Pompoenpitten

In de herfst zijn de pompoenen overal in de aanbieding. Deze veelzijdige, licht zoete groente staat bij ons regelmatig op het menu. Hij bevat minder dan de helft van de koolhydraten die een aardappel bevat en geeft dezelfde voldoening. Bovendien is hij heel erg lekker en gezond.

Het is even werk om een pompoen schoon te maken maar dan heb je ook wat.
 
Geroosterde pompoenpitten
 



















Van één kleine pompoen kan je een paar dagen eten. Maak bijvoorbeeld eens een lekkere soep of taart. Ik vond het zonde om elke keer dat wij pompoen aten de pitjes weg te gooien. Ik heb ze wel eens geplant maar als je zoals wij 3 hoog woont heb je nou eenmaal weinig plek voor grote planten. Dus wat dan? Roosteren! De pitjes zijn heerlijk om zo te eten. Je kunt ze ook gebruiken om brood mee te decoreren of strooi ze eens over de salade.

Ingrediënten

Pitten uit een kleine pompoen
1 tl kokosolie
Zout

Bereiding

  1. Verwijder al het vruchtvlees van de pitten.
  2. Wel de pitten 15 min in warm water.
  3. Verwijder alle restanten van het vruchtvlees. Dit gaat het makkelijkst als je ze door je vingers knijpt.
  4. Wel de pitten nog eens 30 min in gezouten water.
  5. Verwarm de oven voor op 150 graden Celsius.
  6. Vet een ovenschaal of bakplaat in.
  7. Giet de pitten af en dep ze droog.
  8. Smelt de kokosolie.
  9. Voeg de olie en een halve theelepel zout toe aan de pitten en roer ze goed door.
  10. Verdeel de pitten gelijkmatig over de bodem van de schaal of de bakplaat.
  11. Rooster de pitten in 60 minuten tot ze gaar en goudbruin zijn. Schep ze elke 15 minuten om.
  12. Laat de pitten goed afkoelen.
De schil van de pitten zijn eetbaar. Ik geef er de voorkeur aan om de pitten eerst te pellen.


Jelleke Debets
Gastblogger
 

1 opmerking:

  1. Maar hóé pel je ze dan? Daar zoek ik al zo lang naar. Zelfs een kookexpert kon het mij niet vertellen. Voordat ik het schilletje er vanaf heb ben ik een half uur verder en heb alleen kruimels in m'n hand...

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...