woensdag 4 september 2013

Krentenbolletjes - foodblogswap

Het is weer tijd voor de Foodblogswap. Het moment om mij te laten inspireren door een ander blog. Dit keer heb ik een recept mogen kiezen van Marions Kitchen Stories. Marion blogt allerlei recepten, van voorgerechten tot nagerechten en van zoete hapjes, tot hartige hapjes. Kortom genoeg keus. Jelleke Debets bakte van Marions blog de Fruitige spelt muffins en ik vond het recept voor Krentenbolletjes.

Krentenbolletjes




















Deze wilde ik graag maken, want zo kon ik mooi mijn nieuwste aanwinst in de keuken uitproberen: de broodbakmachine. Helaas was een half jaar geleden de oude kapot gegaan en dan nu eindelijk weer een nieuwe. Eigen verse broodjes maken is super leuk en lekker! Ik heb het mijzelf dit keer dan ook makkelijk gemaakt. Het kneden en rijzen deed de broodbakmachine en ik maakte de bolletjes en bakte ze af in de oven. Super makkelijk! Uiteraard kan je ook zelf het deeg kneden.


Ingrediënten (12 bolletjes)
400 gr tarwebloem
16 gr gedroogde gist
6 gr zout
4 gr olijfolie
240 g lauw warmwater
300 gr gewelde Sultana’s
1 etl suiker
1 eidooier

Bereiding
1. Doe alle ingrediënten, behalve de eidooier, in de broodbakmachine en stel deze in op kneden en rijzen. (bij zelf kneden: wanneer het een samenhangend deeg is, laat je het bij 30 graden in de oven 30 minuten rijzen in een kom.)
2. Na het rijzen verdeel je het deeg in 12 bolletjes van circa 66 gram.
3. Vorm ronde balletjes van het deeg en leg ze op het bakpapier op een bakplaat. Druk ze eventueel een beetje plat.
4. Bestrijk de bolletjes met het eigeel.
5. Laat de bolletjes circa 60 minuten rijzen. Let op: dek ze niet af.
6. Verwarm de oven voor op 200 graden. en bak de bolletjes in 20 minuten bruin en gaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...