maandag 2 september 2013

Fruitige spelt muffins - foodblogswap

Ook deze maand doen wij weer mee met de Foodblogswap. Voor mij is de tweede helft van de maand erg ongezond geweest. Feestjes, bruiloft noem het maar op. De behoefte aan iets gezonds om te snacken was dan ook groot. Wat was ik blij toen ik het blog Marions Kitchen bezocht. Naast alle overheerlijke brood recepten vond ik ook het recept voor deze muffins. 
 

Fruitige spelt muffins


















Het zijn voedzame, licht zoete, compacte muffins. Ze zijn zeer geschikt om mee te nemen. Ideaal voor een dagje shoppen. Goed verpakken, in je tas ermee en klaar om te eten als je er behoefte aan hebt. Veel gezonder dan de meeste snelle happen in de stad. En veel lekkerder als je het mij vraagt. Hoewel het beslag bij mij tot twee keer toe veel te droog was zijn ze door wat aanpassingen toch goed gelukt. Extra sinaasappelsap en olie zorgen voor een smeuïge bite. Daarnaast heb ik gekozen voor gedroogde vruchten en agave siroop, omdat ik deze ingrediënten al in huis had.


Ingrediënten (voor 24 muffins)

250 ml vers geperst sinaasappelsap (6 sinaasappels)
90 ml kokosolie
78 ml agavesiroop
30 ml Tahin
186 gr speltbloem
186 gr witte tarwebloem
200 gr havermout
5 gr bakpoeder
5 gr baksoda
Snufje (zee)zout
180 gr gedroogde appel, cranberry, perzik, peer, abrikoos en rozijnen.
40 gr walnoten
15 gr amandelschaafsel 

snufje kaneel (voor de liefhebbers)

Per muffin 172 kcal.  

 

Bereiding

1. Verwarm de oven voor op 180 graden Celsius
2. Doe het sinaasappelsap, de tahin, de kokosolie en de agavesiroop in een kom en klop het tot er een egale massa ontstaat
3. Meng het bloem, de havervlokken, het speltbloem, het bakpoeder, de baksoda, het zout en de vruchten door elkaar
4. Giet het sinaasappel mengsel bij de droge ingrediënten en roer het tot een egaal, stug beslag
5. Schep het beslag in de vormpjes
6. Druk in elke muffin een walnoot
7. Bestrooi ze met amandelschaafsel
8. Bak de muffins in 25-30 minuten gaar


Tip: Bewaar de muffins die je de eerste of tweede dag niet opeet in de vriezer. Zo heb je altijd een lekker tussendoortje.

Jelleke de Vos - Debets
Gastblogger

 

2 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijkheden!
    Kan ik i.p.v. de agavesiroop ook maple syrup gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje wel! En wat leuk dat je de Speltmuffins gaat maken. Je kan gerust de agavesiroop vervangen door maple syrup. Er zal alleen een iets andere zoete smaak ontstaan. Maar nog altijd heerlijk. Succes!

      Verwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...