maandag 1 juli 2013

Tom Kha Kai soep - foodblogswap

Als gastblogger voor kleurrijketen is mij gevraagd mee te doen aan de FoodBlogSwap. Ik was meteen enthousiast. Het blog dat deze keer toegewezen is aan Kleurrijk Eten is Eat, cook and love! Een heel erg leuk en vlot geschreven blog dat mij persoonlijk erg aanspreekt. Het blog staat bol van lekkere en bijzondere recepten. Het was voor mij dan ook erg moeilijk om een keuze te maken. Uiteindelijk heeft mijn (aanstaande) man de doorslag gegeven. Wij hebben Tom Kha Kai soep gegeten. Een heerlijke Thaise soep met kip en champignons.

Tom Kha Kai soep


















Het recept was heel makkelijk te maken en het resultaat verbluffend! Ik had de soep al eens eerder gegeten in een restaurant en vond het de eerste keer al heerlijk. Ik vroeg mij dan ook af of ik zoiets bijzonders wel in mijn eigen keuken kon maken. Nou binnen 30 minuten stond er een heerlijke kom soep op tafel die zeker niet onder deed voor de soep die ik in het restaurant gegeten had. Deze soep komt zeker in onze "routine".  Elize, bedankt voor het delen van dit geweldige recept!

Ingrediënten (2-3 personen)
750 ml kokosmelk (evt max 1/4 vervangen met kippenbouillon)
150 g kipfilet; in kleine stukjes gesneden
5 plakjes dungesneden galanga wortel
1,5 – 2 sjalotjes (gesnipperd)
1-2 stengels citroengras/sereh (door midden snijden en bij voorkeur kneuzen; hierdoor komt de smaak meer vrij)
3 rode pepers gehalveerd (evt zaadlijsten en zaad verwijderen)
150 g paddestoelen (oesterzwammen of paddestoelen; goed schoonmaken)
3 kaffir lime leaves (te koop bij de Toko of de gedroogde versie bij de AH)
1,5-3 el vissaus
1,5 el limoensap
Verse koriander voor bovenop

Bereiding
1. Breng de kokosmelk met daarin de galanga wortel, het citroengras, de pepers en de sjalotjes aan de kook. Ik heb de kokosmelk aangelengd met kippenbouillon. Ik heb 4/5 deel kokosmelk en 1/5 deel bouillon gebruikt. Laat het geheel 5-10 minuten zachtjes koken.

2. Voeg dan de kip, de limoenbladeren, de paddenstoelen en de vissaus toe. Laat het geheel nog eens 5-10 minuten koken tot de kip gaar is.

3. Verwijder het citroengras, de pepers, de galanga wortel en de limoenbladeren. Schep de soep op, voeg het limoensap toe en serveer hem met verse koriander.

Tip van Elize, doe alle ingrediënten die je later weer uit de soep haalt tijdens het koken in een hittebestendig vergiet zodat ze makkelijk te verwijderen zijn.

Mijn tip: je gebruikt maar een heel klein beetje van de wortel en het zakje met kaffir lime blaadjes... Vries de rest in. Dan kan je dit altijd uit de vriezer halen wanneer je de volgende keer weer de soep maakt.

Jelleke Debets
Gastblogger

1 opmerking:

  1. Jelleke, graag gedaan hoor haha! Wat leuk om te lezen dat je én met plezier wat tijd hebt doorgebracht op mijn blog, maar vooral ook dat het recept zo goed in de smaak is gevallen!

    Het recept komt vanuit een kookles in Chiang Mai in het Noorden van Thailand en vind ik zelf ook een heerlijke soep!

    Leuk! :)

    Groetjes, Elize

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...