zaterdag 29 juni 2013

Guacamole - foodblogswap

Het is weer tijd voor de foodblogswap. Deze maand mocht ik een recept maken van het blog van Elize, zij publiceert haar culinaire belevenissen op het blog Eat, cook and love! Elize houdt van eten en zoals ze zelf zegt: "Voor mij is weinig fijner dan uren met lieve mensen rommelen in de keuken, een gevulde tafel, plezier, een goed glas wijn en mooie gesprekken." En dat allemaal met het oog op gezond eten en af en toe even niet. Kortom een blog die heel goed bij mij aansluit.

Guacamole
 



















Op de dag dat ik deze blog toegewezen kreeg, kocht ik in de ochtend 2 avodcado's. Ik moet eerlijk bekennen dat dit de allereerste keer was dat ik deze vrucht kocht. Ik heb me altijd afgevraagd wat ik nu in hemelsnaam met avocado moest maken. Heus heb ik wel eens gegeten bij de mexicaan of zelf een kant en klaar blikje guacamole gekocht en daar lekker in gedipt., maar nooit heb ik gedacht, dit ga ik zelf maken. Tot het moment dat er op het nieuws verteld werd dat in de, door mij zo geliefde guacamole dip, maar 4% avocado zit! Tijd om zelf aan de slag te gaan. Die zelfde avond logde ik in op Eat cook and love zag ik meteen de guacamole staan, die Elize net die dag had gepost. Dit kan geen toeval zijn. Ik ben meteen aan de slag gegaan.

Dit recept is zo ontzettend makkelijk. De eerste keer maakte ik hem exact zoals zij beschreef, met een oog op mijn laptop en een oog op het aanrecht. Maar de tweede keer maakte ik hem in een handomdraai, hoppa, binnen 5 minuten zaten we heerlijk te dippen van dit voorgerecht. Daar hou ik van, geen uren in de keuken, maar lekker snel genieten. Laat je dus niet weerhouden van het vele werk, het is zo klaar!

Ingrediënten (1 bakje vol)
1 rijpe avocado
1 tomaat
1 el olijfolie
1/2 teen knoflook
peper
zout
1 halve rode peper (of tabasco)
citroensap
naar smaak Koriander of Bieslook

1. Snij de rijpe avocado rondom de pit en draai de avocado rond waardoor de twee helften los komen. Lepel bij de helften uit en leg ze op een plat bord.
Elize geeft als tip: Snij voorzichtig per helft van boven naar beneden de avocado in, tot de schil en 4-5 keer dwars. Vervolgens duw je de avocado 'binnenste buiten’ en kun je de avocado gemakkelijk van zijn schil af halen.
2. Sprenkel er 1 el citroensap overheen, avocado kan snel bruin verkleuren. Prak de avocado, bepaal zelf hoe ‘fijn’ je dit wilt.
3. Snij de rode peper fijn. Snij de tomaat in vieren, verwijder de zaadjes, zodat je alleen het vruchtvlees over houd. Snij deze in kleine blokjes.
4. Meng de avocado, rode peper en tomaat in een kom.
5. Voeg 1 el olijfolie toe en pers het halve teentje knoflook er bij. Voeg naar smaak zout en peper toe.
6. Knip voor het serveren verse bieslook en meng dit door de guacamole.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...