woensdag 22 mei 2013

Kaneeltjes - foodblogswap

Al bakkend en bloggend over mijn liefde voor eten kom ik steeds meer te weten over de foodblog-wereld. Zo is er een speciale facebookpagina voor foodbloggers, waar ik mij een paar maanden geleden heb ingeschreven. Heerlijk om te lezen wat andere foodies allemaal maken en bloggen. Zo kwam er een topic Foodblogswap voorbij. In Amerika is dit helemaal hot en ook hier in Nederland maakt het zijn entree. De bedoeling is dat je als foodblogger een recept van een mede foodblogger maakt. Ik heb mij meteen ingeschreven, want ik laat mij ook graag inspireren door medebloggers, zo wordt ik ook culinair uitgedaagd, want voordat ik het weet denk ik alsmaar in dezelfde ingrediënten.




















Voor de foodblogswap van mei mag ik een recept maken van het blog Ageeth eet en kookt. Ze blogt nu 3 maanden en heeft een mooie, rustige en overzichtelijke website. Dat vind ik fijn, ik kan rustig op mijn gemak zoeken en speur de recepten bij langs. Ze heeft diverse lekkere recepten van voorgerechten, hoofdgerechten, nagerechten, hapjes en ook baksels. Mijn keuze is gevallen op de Kaneeltjes. Ik doe zelf niet zoveel met kaneel, terwijl ik wel van kaneel hou, dus dit is het ideale recept!

Bij gebrek aan vanillestokjes heb ik vanille extract gebruikt en de boter heb ik vervangen door kokosolie. Dit past net iets beter in mijn lekkere en gezonde tussendoortjes concept. De suiker heb ik voor nu zo gelaten. Ik wil namelijk wel de smaak hebben van Ageeth's recept.

Bij het maken van deze koekjes liep het water mij in de mond. Kaneel heeft voor mij een onweerstaanbare aantrekkingskracht en bovendien geeft de geur zo'n heerlijk, huiselijk gevoel. Kruip lekker bij de haard met een kop thee en deze heerlijke koekjes.


Ingrediënten (25 stuks)

240 g bloem
150 g suiker
1 etl vanille extract
1 tl bakpoeder
1 ei
70 g kokosolie                     
snufje zout                        
1/2 tl kaneelpoeder                       
 
Kaneelsuiker
2 el suiker
1 el kaneel
 

Per koekje 85 kcal.

 

Bereiding

  1. Smelt de kokosolie au bain marie. Wanneer de kokosolie afgekoeld is, voeg je het vanille extract en het ei toe. Meng dit door elkaar.
  2. Meng in een grote kom de bloem, suiker, bakpoeder, zout en kaneelpoeder.
  3. Meng het kokosoliemengsel door de bloem en kneed tot een soepel deeg.
  4. Leg een groot stuk huidhoudfolie op het aanrecht en leg het deeg hierop. Maak het deeg plat en vouw de folie dicht. Leg het deeg circa 30 minuten in de koelkast om op te stijven.
  5. Verwarm de oven voor op 170 graden. Bedek een bakplaat met bakpapier.
  6. Meng de suiker met de kaneelpoeder
  7. Rol een pil van het deeg van 3cm dikte, snij gelijke plakjes van 0,5 cm. Rol elk plakje tot een balletje.
  8. Rol de balletjes eerst door een kommetje met water en dan door de kaneelsuiker. Zo blijft de kaneelsuiker goed plakken.
  9. Lek ze op het bakpapier met ongeveer 2 cm afstand van elkaar en druk ze een klein beetje plat.
  10. Bak de 'Kaneeltjes' in de oven in circa 20 minuten goudbruin.

1 opmerking:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...