zaterdag 27 april 2013

Mini cheesecake met blauwe bessen

Zoals zovelen ben ik gek op cheesecake. Helaas bevat een gemiddelde punt al snel 500 kcal. Op heel bijzondere gelegenheden gunde ik mezelf wel eens een stukje. De verleiding ligt wel altijd op de loer.



















Waar serveren ze tegenwoordig nou geen geweldige cheesecake? En dan niet de ongebakken variant die wij zo goed kennen als kwarktaart maar de echte, zware, romige en luxe New Yorkse variant. Een heerlijke vette roomboter bodem met daarop een nog vettere, dikke romige laag mascarpone gemengd met slagroom. Heerlijk afgebakken en precies lang genoeg gekoeld. Bij elke hap een zachte, fluwelige naar citroen en vanille smakende film achterlatend in je mond. Kortom een en al verleiding. Menig mens zal zich dan ook voor kunnen stellen dat ik zo nu en dan echt zin heb in een stuk cheesecake.

Met de zomer en mijn bruiloft in het vooruitzicht kan ik mij deze calorierijke heerlijkheid helaas niet veroorloven. Toen ik vandaag langs het zuivelschap liep en daar een bakje ricotta zag staan kreeg ik een idee. Wat als ik nou een combinatie maak van yoghurt en ricotta en die precies zo op smaak breng als de door mij zo geliefde New Yorkse cheesecake. Gewapend met mijn bakje ricotta ben ik meteen de keuken in gedoken en heb ik mijn beproefde recept er maar weer eens bijgepakt. Als ik heel eerlijk ben is deze vetarme variant minstens net zo lekker als de gewone. En als je hem zoals ik in cupcakepapiertjes maakt bevat hij slechts 40 kcal per cupcake.


Ingrediënten (12 stuks)

150 g biogarde yoghurt
50 g ricotta
75 g blauwe bessen
sap van halve citroen
2 thl vanille extract
10 g suiker
10 g maïzena
1 ei
Bodem
22 g suikervrije volkorenkoekjes (bijvoorbeeld van merk Cereal)
5 ml vloeibare kokosolie

Per cheesecake 45 kcal.


Bereiding

Verwarm de oven voor op 150 graden.
  1. Verkruimel de koekjes en meng ze met de olie.
  2. Verdeel het mengsel over de papieren cupjes. Zet de cupjes in de koelkast of diepvries.
  3. Klop de ricotta met de biogarde, suiker, maïzena, citroensap, vanille en het ei tot een luchtig mengsel. Spatel voorzichtig de blauwe bessen door het beslag en verdeel het over de vormpjes.
  4. Bak de cupcakes in het midden van de oven in 30-45 minuten gaar. Zet de oven uit en laat de cupcakes nog 15 minuten in de oven staan.
  5. Laat ze volledig afkoelen en bewaar de cupcakes in de koelkast.

Jelleke Debets
Gastblogger


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...