zaterdag 9 maart 2013

Kokosolie - voordelen en gebruik

In mijn recepten gebruik ik vaak kokosolie. Deze is biologisch en smaak- en geurloos. Ik gebruik deze als vervanger voor boter. Maar waarom gebruik ik kokosolie? Wat zijn de voordelen, wat doet het voor mijn lichaam en hoe kan ik het gebruiken? Lees hier waarom kokosolie onmisbaar is in elke keuken.



Voordelen van kokosolie

Kokosolie is een natuurlijk plantaardig vetproduct dat gemaakt wordt uit kokosvlees. Het bestaat voor 100% uit vet / olie. Kokosolie zorgt onder andere voor:
  
1. Een beter cholesterolprofiel
Kokosolie verhoogt het aandeel HDL in het bloed en verbetert de verhouding tussen totaal cholesterol en HDL. Vooral deze verhouding en het aandeel HDL is voor de gezondheid van je cholesterol doorslaggevend.
2. Actieve verbranding van calorieën
Doordat kokosolie de schildklier stimuleert, worden er meer calorieën verbrand. Er is dus minder neiging tot vetopslag, wat niet goed is voor de gezondheid.
3. Minder aanzet tot vetopslag
De vetten in kokosolie zijn zo makkelijk door het lichaam te verteren, dat zij meteen gebruikt worden voor energie. Eigenlijk net zoals koolhydraten uit fruit. Daardoor worden de vetten die je binnenkrijgt als je kokosolie eet, niet opgeslagen als vet. Tot slot geeft kokosolie minder calorieën dan andere oliën als zonnebloemolie of olijfolie.
4. Weerstand verhogend
Kokosolie bestaat voor een groot deel (ongeveer 45- 50%) uit laurinezuur. Dit laurinezuur wordt in het lichaam omgezet in een stofje genaamd monolaurine. En dit monolaurine blijkt zeer effectief te zijn tegen allerlei virussen, bacteriën, parasieten en andere microscopisch kleine boosdoeners.

Twee pluspunten uitgelicht:

Het effect van kokosolie op de vetverbranding
Kokosolie blijkt een stimulerende werking uit te oefenen op de schildklier. De schildklier is het orgaan dat verantwoordelijk is voor hoe hard je “interne oventje” brandt. Met andere woorden: kokosolie blijkt ervoor te zorgen dat het aantal calorieën dat je verbrandt omhoog gaat. In de praktijk hebben onderzoekers dit getest door twee groepen mensen met overgewicht te nemen, aan de ene groep sojaolie te geven en aan de andere groep kokosolie. Het bleek dat de buikomvang van de kokosolie groep veel sneller kleiner werd dan die van de sojaolie groep.
Kokosolie: ideale brandstof
De vetmoleculen uit kokosolie zijn veel korter (kleiner) dan die uit 90% van andere oliën.
Doordat deze moleculen in kokosolie zó klein zijn, heeft je lichaam hier minder moeite mee dan met bijvoorbeeld olijfolie of zonnebloemolie. Je lichaam gebruikt deze kleine moleculen namelijk direct als brandstof. Bij andere oliesoorten, ligt dat veel ingewikkelder en moeten de vetmoleculen eerst door een ingewikkeld proces in je lichaam voordat ze voor energie kunnen worden gebruikt. En hierdoor hebben deze lange moleculen eerder de neiging om te worden “vergeten” en door je lichaam opgeslagen te worden als vet. Met kokosolie is dit risico er nagenoeg niet: kokosolie wordt door je lichaam dankbaar en direct gebruikt als energie!

Kokosolie gebruiken voor:

- bakken
- koken (lepeltje bij de groente, rijst of pasta)
- door shakes heen
- op de boterham
- als bodylotion
- handcrème
- als oogmake-up reiniging

Kokosolie zachter maken

Wanneer je biologische kokosolie koopt is deze bij kamertemperatuur hard. Maar je kan de kokosolie ook zachter maken zodat deze smeerbaar is.
 
Neem een liter maatbeker en doe hier een aantal grote scheppen koude harde kokosolie in. Met de mixer, de kokosolie ongeveer 6 minuten kloppen. Het lijkt nu op crème. Bewaar het in een lege glazen pot met deksel in de koelkast. Het blijft nu zachter en is dus goed te smeren, op je huid en op je brood.

Recepten waar ik kokosolie in gebruik:

Bonbon met noten
Chocolade fudge de gezonde variant
Chocolade Ice bonbon met pindakaas
Droomchocoladereep
Mini kaneelbroodjes 
Ambachtelijke koekjes
Bosvruchten muffin
Chocolade koekjes met banaan
Vezelrijke gevulde cranberry koekjes   


Bron: Kokos-olie

2 opmerkingen:

  1. een hele goeie tip, ga het zeker uitproberen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ondanks alle goede eigenschappen zit er lijkt me toch een groot nadeel aan kokos produkten, nl dat het voor het grootste deel uit verzadigde vetzuren bestaat. Meestal hebben plantaardige vetten juist veel onverzadigde vetzuren, maar bij kokos is dat, gek genoeg, anders. Wat kan je daarover zeggen?

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...