maandag 18 maart 2013

Chia zaden - Superfood

Mijn allernieuwste ingrediënt en nu al niet meer weg te denken uit mijn keuken. Waarom, dat lees je hier, alle voordelen en het gebruik van deze schattige mini zaadjes die met recht de naam Superfood mag dragen.

Eigenschappen

Chia zaden vallen onder de Superfoods. Dat komt omdat ze een positieve invloed hebben op lichaam en geest. Ze bestaan uit 4 onderdelen:
Omega-3 vetzuren
Chia zaden bevatten het hoogste percentage omega-3 dat te vinden is in de natuur. Zelfs meer dan lijnzaad of zalm. Dit verbetert de werking van je hersenen, verlaagt je cholesterol, verhoogt je weerstand en je hebt minder risico op hart- en vaatziekten!
Vezels
In vergelijking met lijnzaad bevatten chia zaden 25% meer vezels, maar minder calorieën!  Ze zijn het antwoord op problemen met de stoelgang. Wanneer je ze weekt in water ontstaat er een gel. Deze gel werkt helend voor gevoelige of beschadigde darmen of mensen met spijsverteringsproblemen.
Daarnaast zorgen vezels ervoor dat koolhydraten langzamer door het lichaam worden opgenomen. Zo blijft je bloedsuikerspiegel in balans. Perfect voor diabetici. Ook zorgt dit ervoor dat je je lang ‘vol’ voelt en geen neiging tot ‘snacken’ krijgt, ideaal als je wilt afvallen. En ze geven de hele dag energie.
Antioxidanten
Ze zitten boordevol anti-oxidanten. Ze bevatten 30% meer antioxidanten dan bijvoorbeeld blauwe bessen. Deze antioxidanten maken de ‘vrije radicalen’ onschadelijk in je lichaam en voorkomen dat ze ontstaan. Zo ga je veroudering van je huid en organen tegen!
Proteïnen en mineralen
Chia zaden bevatten veel proteïnen en mineralen. Deze zijn nodig om de cellen in je lijf fit en gezond te houden. Dit maakt ze heel geschikt voor sporters die hun prestaties willen verbeteren of in conditie willen blijven. Ook wanneer je allergisch bent voor proteïnen uit bepaalde bronnen (bijvoorbeeld koemelk, gluten of noten allergie) kan je chia zaden gebruiken als alternatief.
100% puur natuur
De plant heeft vetten in zich zitten waardoor ongedierte er niet op af komt. Er hoeven dus geen bestrijdingsmiddelen gebruikt te worden. Ze worden geoogst en schoongemaakt via een mechanisch proces. Goed voor mens en milieu!

Chia zaden gebruiken 

Chia zaden hebben geen eigen smaak of geur. Je kan ze daarom overal doorheen doen. Bijvoorbeeld over een salade of in een smoothie. Of tijdens het koken of bakken. Deze zaadjes kunnen tegen verhitting en blijven hun werkzame stoffen behouden. Je kan ze zelfs als alternatief voor boter gebruiken door ze eerst te weken. Chia zaden nemen tot 9x hun gewicht in vocht op. Daarom is het goed ze eerst 10 minuten te laten weken in water. Hierdoor vormen ze een soort gel die je lichaam niet alleen voedt, maar ook nog eens hydrateert! Maar je kan ze ook rauw gebruiken.

Bewaar de zaadjes droog en donker, dan blijven ze jaren goed.

 

Recepten met Chia zaden

Ambachtelijke koekjes
Chia zaden cracker
Mueslireep met Chia zaden



1 opmerking:

  1. Kijk hier heb je wat aan. Diepgaande informatie over superfood.

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...