donderdag 28 februari 2013

Bosvruchten muffin

Gezellig een dagje winkelen en tussendoor even uitpuffen en genieten van een kopje thee. Wat is het dan verleidelijk om er zo'n lekker uitziende muffin bij te eten. Maar zodra ik mij overgeef aan de verleiding weet ik na een half uur weer waarom ik ze eigenlijk niet moet eten. Ze zijn altijd net iets te groot en behoorlijk vet en daar wordt mijn lijf niet blij van. Met een klont in mijn maag kan ik mijn winkelmiddag vervolgens weer voortzetten. Wat is het dan fantastisch dat ik nu deze muffins heb ontdekt op Cupcakes & Muffins!



Met een paar kleine aanpassingen om de muffins nog gezonder te maken: de olie vervangen door kokosolie en de yoghurt is mager geworden. Ik ben nog aan het kijken hoe ik de suiker zou kunnen vervangen. Mocht iemand een tip hebben, laat dan gerust een berichtje achter. Maar voor nu zijn deze muffins absoluut gezonder dan anderen. En de combinatie met het fruit, zorgt voor een fris en fruitige muffin.

 

Ingrediënten (24 stuks)

100 ml kokosolie
200 ml magere yoghurt
1 ei
2 tl bakpoeder
1 tl wijnsteenpoeder (eventueel)
225 g suiker
350 g tarwe bloem
350 g Zomer fruit (vind je in de diepvries van AH)
1/2 tl zout

Bereiding

  1. Verwarm de oven voor op 200 graden en leg in het muffinblik de papieren cupcake vormpjes. Laat het Zomer fruit op kamer temperatuur komen.
  2. Zeef in een grote kom de bloem, bakpoeder, wijnsteenpoeder, suiker en zout en meng dit door elkaar.
  3. Smelt de kokosolie au bain marie. Mix in een andere kom de kokosolie, ei en yoghurt.
  4. Voeg de droge ingrediënten op 1 etl na, bij het yoghurtmengsel en roer dit goed door elkaar.
  5. De overgebleven lepel roer je door het Zomer fruit en dit schep je vervolgens door het beslag.
  6. Vul de cupcake vormpjes voor twee derde met beslag. Bak deze in ongeveer 20 tot 25 minuten goudbruin.
  7. Laat ze afkoelen in het muffinblik, buiten de oven.
Tip: in de zomer kan je natuurlijk vers fruit gebruiken en eindeloos variëren met verschillende soorten fruit.

2 opmerkingen:

  1. Je kan de suiker in het recept vervangen door zoetstof, zoals canderel of natrena. Echter heb ik hier geen ervaring mee en de nodige hoeveelheid is in vergelijking met suiker veel kleiner..


    groetjes Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Of de suiker vervangen door dadelpasta - of gewoon nog wat fijngesneden dadels toevoegen.

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...