maandag 28 januari 2013

Mini kaneelbroodjes

Altijd als we op vakantie zijn, halen we 's ochtends vroeg een vers stokbrood bij het plaatselijke supermarktje en laten we ons verleiden door al die mooie koffiebroodjes. Die met pecannoten of room er tussen. Mijn absolute favoriet is het kaneelbroodje. Zo lekker zoet en die heerlijke smaak en geur van de kaneel, die kan ik gewoon niet weer staan. En dat hoort bij vakantie vind ik, je laten verleiden door allerlei lekkernijen die je normaal niet zomaar op een doordeweekse dag thuis eet.  
 
Mini kaneelbroodjes
 

















Zondag had ik de vakantie kriebels. Ik zat met een kop koffie te bladeren in een reisgids en werd weer herinnert aan dat heerlijke vrije gevoel van vakantie en zo ook aan de kaneelbroodjes. Dus ik kon niet anders, ik heb internet afgestruind naar een recept en ik heb hem gevonden op het blog van Blondiekookt. En binnen een paar uur rook het hele huis naar de overheerlijke kaneelbroodjes. Ik heb mini's gemaakt, want ik hou van kleine hapjes en deze zijn ook heel geschikt voor een high tea!


Ingrediënten (20 stuks)

225 g tarwemeel
5 g droge gist
25 g suiker
5 g zout
120 g (halfvolle) melk, lauwwarm
65 g kokosolie
2 grote eieren losgeklopt
60 g rozijnen
20 g bloem (eventueel)

Vulling
30 g kokosolie (gewone boter kan ook )
75 g donkerbruine basterdsuiker
1 etl kaneel

Glazuur
100 g poedersuiker
2 etl melk

Per kaneelbroodje 138 kcal.


 

Bereiding

 
  1.   Zet de rozijnen in een steelpannetje onder water op het vuur. Zet het vuur uit wanneer het water kookt en laat de rozijnen wellen.
  2. Meng de tarwebloem, gist en suiker in een kom. Voeg de zout, eieren en de melk toe en roer door elkaar. Blijf doorroeren tot er een soepel deeg ontstaat. Maak een bal. Is het deeg nog te nat, voeg dan nog wat bloem toe. Leg de bal in een ingevette kom, dek af met een vochtige theedoek en laat deze 50 min. rijzen.  
  3. Vet het aanrecht in met een beetje olie en kneed het deeg, zo druk je het lucht eruit. Laat 15 minuten afgedekt liggen en rol het deeg met een deegroller uit tot een lap van 55 x 30 cm.
  4. Neem de rozijnen uit de pan en leg ze op een keukenpapiertje. Dep deze droog en verdeel ze over de plak deeg. Vouw vervolgens het deeg dicht en kneed het deeg goed, zodat alles gelijkmatig verdeeld is.
  5. Rol het deeg nu weer uit tot een plak. Smeer het deeg in met gesmolten boter.
  6. Meng de basterdsuiker met de kaneel en verdeel dit gelijkmatig over de deeg.
  7. Rol het deeg van de lange kant op, druk de naad aan de onderkant dicht en rol hem voorzichtig nog even over het aanrecht zodat de naad minder zichtbaar is.
  8. Snij nu gelijke stukken van ongeveer 2 cm breed en leg de tukjes ruim op een bakplaat met bakpapier. Dek deze af en laat gedurende 60 min. rijzen. Je zal zien dat de rondjes groter zijn geworden na het rijzen.
  9. Na 60 min. verwarm de oven voor op 180 ºC. Bestrijk de rolletjes met gesmolten boter en bak ze in 20 - 25 min. goudbruin.
  10. Laat buiten de oven afkoelen. Maak intussen het glazuur door de poedersuiker met de melk te mengen tot een glad papje. Verdeel het glazuur over de broodjes en klaar zijn je Mini kaneelbroodjes.
 

3 opmerkingen:

  1. Het is 1 plakzooi hier, ik doe mijn best om er nog wat van te maken maar ben bang dat er geen hoop is/... :(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ooh Marjon, dat is balen. Je bent nu vast al verder, ik hoop dat het nog gelukt is. Misschien heb je iets te veel vocht ten opzichte van het meel. Ik zou er nog wat meel bijvoegen. Laat je me nog weten of het nog gelukt is? Groetjes Rowena

      Verwijderen
  2. ohhh marjon, dat had ik ook ^^ na nog eens 200 gram meel aan het beslag te hebben toegevoegd en nog steeds soep te hebben ben ik toch maar eens naar die blondiessite gaan kijken waar de schrijfster van dit artikel het vandaan zou hebben, en wat blijkt, het originele recept is voor pannekoeken....
    . . .
    ik had beter moeten weten toen ik las dat er 5 gram zout in zat =_= mn eigen schuld dus voor het nog niet goed genoeg kunnen bakken voor het herkennen van valse recepten. Heb alles nog eens herlezen en er mist in stap 2 ook de 65 g kokosolie (dus ik dacht, misschien hoort die er niet in? maar ik ben voorzichtig begonnen met schenken, dus nee. 70 ml melk en 10 ml kokosolie maakte het originele idee al veel te nat.)
    "iets te veel vocht"
    checkt iemand deze recepten op uitvoerbaarheid vóór ze de site op mogen? :(

    (en sorry, ben een beetje sjachie aangezien ze vandaag geplanned waren (zodat t huis ook lekker rook) dat gaat em dus echt niet worden...)

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...