dinsdag 29 januari 2013

Chocolade brownies met walnoten

De allerlekkerste brownie die ik tot dusver heb gegeten, was bij een bakker op Texel. Samen met een cappuccino was dat ultiem genieten! Zelf heb ik daarna nog wel eens een brownie gemaakt, maar dan was het toch lang niet zo lekker. Maar nu heb ik op een website wat speciaal over walnoten gaat het recept gevonden voor een onwijs lekkere en ook nog eens gezonde brownie met walnoten.

Chocolade brownie met walnoten


















Ik dacht altijd dat brownie en gezond niet kon, maar het is echt waar! Probeer het recept uit! Hij is niet zo overdreven plakkerig en er blijft niet zo'n vettig laagje in je mond achter en toch heeft hij alles wat een brownie nodig heeft; een goede chocolade smaak, met knapperige noten en verfrissende cranberry's. Ik heb me moeten bedwingen om maar 1 stukje te eten, want hij is veel te lekker.
Het is bijna gelukt, bij anderhalf stukje ben ik gestopt en is de rest in de diepvries beland.

Ingrediënten (8 stuks)

80 g bloem
40 g cacao
1 tl bakpoeder
¼ tl zuiveringszout (mag ook bakpoeder)
¼ tl zout
170 g lichte basterdsuiker
50 g pindakaas
3 etl olijfolie
1 groot ei
2 tl vanille extract
60 g walnoten
50 g gedroogde cranberry’s (eventueel)
boter om de bakvorm mee in te vetten

 

Bereiding

Verwarm de oven voor op 175 graden.
  1. Hak de walnoten grof met een mes.
  2. Meng in een schone kom de pindakaas, de suiker, de olie en het ei met een mixer door elkaar. Voeg dan al mixend de vanille extract toe.
  3. Roer in een andere kom de bloem, cacao, bakpoeder, zuiveringszout en het zout door elkaar. Zet de mixer op de laagste stand en mix de inhoud geleidelijk toe bij de andere kom. Het laatste gedeelte roer je door met een garde, omdat het beslag vrij stug wordt.
  4. Wanneer deze goed door elkaar gemengd zijn, kunnen de cranberry’s en walnoten toegevoegd worden aan het beslag. Schep alles goed door elkaar. Je zal zien dat je niet alles perfect in het beslag gemengd krijgt, maar dat komt bij het bakken wel goed.
  5. Vet een bakvorm (ongeveer van 20×20 cm) in met boter en leg er bakpapier in. Dit zorgt er voor dat je de brownie gemakkelijk uit de bakvorm kan halen. Vul de bakvorm met het beslag en bak het geheel in 25-30 gaar. Controleer of de brownie gaar is door er in het midden met een satéprikker in te prikken. Als de satéprikker er schoon uitkomt, is het gaar, zo niet, dan moet het nog even wat langer in de oven. Laat de brownie afkoelen op een rooster en snij hem daarna in 8 gelijke stukken.

1 opmerking:

  1. Ik heb de brownies gemaakt en ze waren hier een groot succes. Zowel mijn man en kinderen vonden ze heerlijk! De bloem heb ik vervangen voor speltmeel en de suiker voor agavesiroop en de olijfolie voor koolzaadolie. Nog gezonder en toch super lekker!

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...